tiistai 4. huhtikuuta 2017

4.4.

Mietin tänään ajatuksen voimaa.

Ajatuksethan ovat aika metkoja kavereita: lähtevät tuosta vaan hortoilemaan ja yhtäkkiä ehtii mielikuvissaan rakentaa jo ties mitä.
Muutama esimerkki:
Lapsen kanssa on ollut jotakin setvimistä ja asioiden selvittelyä.
"No niin, tässä sitä ollaan. Meno on nyt sellaista, että kohta se kokeilee tupakkaa. Ja varmasti saan tottua siihenkin ajatukseen, että minulla on huumeita käyttävä lapsi." Sitten olenkin jo miettimässä, miten joskus tulevaisuudessa menen tapaamaan lasta vankilaan. Huokailen ääneen. Mies ihmettelee, mitä puhisen. "Yhtä vankilavierailua vaan", vastaan. Tässä vaiheesaa lähiympäristö on jo tippunut kärryiltä, että miksi olisimme menossa vankilaan. Olemme kotona keittiössä, iltaruoka valmistuu ja ei ole oikeastaan mitään suurempaa hätää.
Toinen esimerkki:
Minulla on yksi haave. Välillä se tuntuu aivan mahdolliselta, kunhan vaan teen tarpeeksi töitä, monet ovat onnistuneet niin.
"Välillä mulla on olo, että mitä ihmettä kuvittelen, oon niin surkimus, että miten voin olla niin säälittävä, että edes ajattelen osaavani mitään", selitin tänään ystävälleni. Hän rymäytti minut ystävällisesti todellisuuteen noista ajatuksista. "Kamalaa puhetta, ajattele, et kenellekään muulle voisi sanoa ääneen noin."
Totta. Vain itselleen voi olla omissa ajatuksissaan noin ankara.
Kolmas esimerkki:
Kolme vuotta sitten olin päättänyt aloittaa juoksemisen, ensimmäistä kertaa elämässäni. Mietin ajatusta useita viikkoja: miten lähden kotiovelta, kävelen, siirryn kevyeen hölkkään, mitä reittejä menen, mitä taloja ohitan, mistä risteyksistä käännyn. Kun sitten ensimmäistä kertaa lähdin, matka onnistui ihmeellisen hyvin, olin tyytyväinen ja iloinen suorituksestani.
Mielikuvaharjoittelu ja ajatuksissa juokseminen oli auttanut.




2 kommenttia:

  1. Mulle kans iskee joskus niin epätoivo kun nämä poikakullat keksii jotain ihan älytöntä..sitten tosiaan ajatuksissani kuljen jo sinne vankilaan saakka :D oikeasti ajatus laukkaa niin äkkiä johonkin ihan muualle mistä on lähdetty liikkeelle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikkea sitä... Istuu rauhassa kotona kahvilla ja on samalla jo matkalla vankilavierailulle :D! Voi kun saisi ne ajatukset pysähtymään ennen kuin ehtii kovin suuria rakentelemaan!

      Poista

Ilahdun viestistäsi!