tiistai 20. joulukuuta 2016

20.12.

Joulu tulee.

Äsken yksi hetki pysähtyi, kun rupesin oikein ajattelemaan. Istuin lastenhuoneen lattialla pujottamassa potkuhousuja tuon pikkuisen pupun jalkoihin. Niin, joulu on tulossa ja onneksi minulla om aikaa tällaiseen!

Vaihdoin jo yhdet lakanat. Ensin mietin, voinko tehdä sitä jo tänään, koska sitten ne eivät enää jouluaattona ole puhtaanraikkaat. Sitten ajattelin, että ehkä aloitan nyt ja vaihdan parina seuraavana päivänä loput. Silloin minun ei tarvitse aatonaattona repiä itku kurkussa lakanoita, että on tämäkin homma tässä vielä ja ei tule mitään! Mikä ääni se on, joka lataa päähän ajatuksia, että juuri ennen jouluaaton valkenemista on tehtävä tietyt asiat? Yritän vaientaa sitä.

Hoksasin senkin, että joulutunnelma saapuu sillä hetkellä, kun kuusi tuodaan sisälle. Se muuttaa tavallisen huoneen säihkyväksi ja tuo lempeällä valollaan kotiin joulun.
Jostakin keskustelusta luin, että joulu tulee siitäkin, jos ostaa alennussuklaata ja löhöää sohvalla. Turha rehkiä ja tehdä mitään. En oikein pidä sellaisesta puheesta. Rehvakkaalla mahtipontisuudellaan se vähättelee niitä, jotka haluavat laittaa jouluksi jotain erilaista. No, samalla minun pitäisi taas muistaa se, että on monenlaisia jouluja, erilaiset joulut ovat yhtä hyviä. Mutta kenenkään tyyliä ei saa vähätellä.

Toinen isoista pojistani on innostunut neulomaan. Se liikuttaa minua erityisesti. ("Mitä tarkoittaa liikuttunut?" kysyi tyttö eilen, kun kuunteli Viirua ja Pesosta ja Pesonen liikuttui läheisten joulumuistamisista. "Sitä, että joku on niin kaunista, että se itkettää", minä vastasin.)
Neulova poika on kerännyt koulussa ompelemaansa pussiin tärkeitä tavaroita: keskeneräinen neulepallo, neulottu hiiri ja kortti, jolla pääsee uimahalliin. "Siellä on kaikkea mun tavaraa", hän totesi ohimennen aivan tietynlaista tyytyväisyyttä äänessään. Niin kuin olisi sanonut, että on sitä maailmassa tavaraa ja tässä on nyt tärkeimmät ja minä olen osannut ne tehdä! Voi sinua pikkukoululainen; tämän joulun alla nämä ovat sinun aarteesi.
Tyttökin on aloittanut neulomisen. "Teen ekana pupuille kaulahuivit eli siis kolme huivia", hän totesi pontevasti aloitellessaan. Ollaan nyt edetty siten, että hän on neulonut yhden rivin ja minä olen sitten tarkistanut ja nostellut pudonneet silmukat. Kova on työ, mutta jostakin se alkaa.

Lempeitä päiviä teille kaikille ♡!

4 kommenttia:

  1. Mikä on tosiaan se ääni joka sanoo että juuri ennen jouluaaton valkenemista on tehtävä tietyt asiat...
    Tuo lakanoiden vaihto on kuulunut minunkin hommiin juuri ennen joulua... vaan vaihdoin viime viikolla lakanat, ehkä se jää siis tälle vuotta tekemättä se itku kurkussa aatonaattona. Mutta luulen että joulu on silti ihan yhtä ihana.

    Nauratti nyt jälkeenpäin oma reaktioni, kun mies tuli tänään töistä ja kysyi että ootko jo tehnyt täällä siivouksen?
    Minä suorastaan kauhistuin ja korotin ääntäkin hieman, kun vastasin että eihän sitä joulusiivousta voi tehdä näin aikaisin, vielä neljä päivää jouluun...
    Huh. Jostain se ääni tuli siinäkin kuuluviin..

    No siivoan ylihuomenna.
    Olen muutenkin miettinyt tuota joulustressi asiaa. Se on jännä juttu...
    Itse olen ajatellut niin että teen vain sen mitä hyvällä mielellä jaksan ja ehdin.
    Eli leivon lasten kanssa kaupan valmistaikinasta piparit ja teen kahvipöytään juustokakun. Mies paistaa kinkun. Kaiken muun saa ihanasti valmiina kaupasta.
    Lisäksi viikkosiivous (siitä en kyllä hirveästi tykkää) sekä saunan pesu.
    Kuusi sisälle ja vähän koristeita ympäri taloa.
    Sitten voi joulu tulla.

    Ihanaa joulun aikaa sinulle <3

    VastaaPoista
  2. Hei,
    Tuohon lakanan vaihtoon sain ed.jouluna hyvän neuvon muorilta.
    Vaihda ajoissa, mutta vie hetkeksi ulos vain peitot pussilakanoineen tuuleentumaan, ennen "joulupetausta". Toimii ja ihanan raikaat. Hyvää Joulua teille.

    VastaaPoista
  3. Oikein hyvää joulua teidän koko perheelle!

    VastaaPoista

Ilahdun viestistäsi!