maanantai 25. huhtikuuta 2016

25.4.


Luin muutama päivä sitten tämän jutun.

Tunsin pistoksia.
Olen julkaissut lapsistani kasvokuvia niin, että he ovat aivan tunnistettavia.
Olen kirjoittanut heistä monenlaisia asioita.
Missä menee kertomisen raja? Mitä rajataan, mitä kerrotaan? Kerrotaanko kaikki, rajataanko kaikki? Some on tullut kai jäädäkseen ja tässä sitä harjoitellaan, miten pitäisi olla - lapset omalla tahollaan, aikuiset omallaan. Kukaan ei automaattisesti syntymälahjana saa taitoja, vaikka kuinka syntyisi digiaikaan.

Tätä nykyä vanhimmat lapseni sanovat jo, että ei saa kuvata.
Miten voin kertoa pienemmistä, kun he eivät osaa vielä itse määrätä mitä voi tehdä ja mitä ei?

Olen pohtinut tätä paljon.
Olen myös huomannut sen siinä, että nykyisin kerron lapsista vähemmän ja laitan heistä vähemmän kuvia. Aiheeni ovat muuttuneet alkuajoista. Tuntuu, että ehkä lapsen kautta voin käsitellä jotakin yleisempää aihetta tai ilmiötä, mutta minun ei ole pakko kertoa suoraan juuri tuon yksittäisen olennon tekemisiä.
Ja jos lapsilta kysytään, monet vanhempien kertomat jutut ovat lasten mielestä noloja ilman että vanhempi itse tajuaa sitä. Tuokin on ihan miettimisen arvoinen asia. (Minua nauratti erityisesti se, että joku nuori sanoi, ettei suosittele vanhemmille sosiaalista mediaa - niin kalkkiksia tässä ollaan.)

Välillä lohdutan itseäni sillä, että on ole Suomen runsassanaisin äitibloggari (ps. inhoan termiä äitibloggari). En myöskään ymmärrä, jos lapsesta kerrotaan ummet ja lammet ja sitten kuvat ovat aina sellaisia, että kasvojen päälle on liimattu jokin kiva tarra, ettei lasta tunnista.
Moni bloggari raportoi paljon tarkemmin kuin minä lapsensa pottakokeilut, ripulit, raivarit, pupuaskartelut ja muut. Tuo tosin ei ole kestävä perustelu, että joku muu tekee enemmän kuin minä, koska minun pitää silti itse tehdä omat valintani.


2 kommenttia:

  1. Hyviä pohdintoja.Tarpeellinen pysähtyminen. Ihana, että lapset osaavat antaa meille mediakasvatusta ja ottavat kantaa näihin asioihin. Minäkin jään miettimään....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedätkö, välillä ärsyttää koko some. Jotenkin kamalaa, että jotkut nykyisin elävät sillä, että esittelevät vain itseään ja ostoksiaan omilla palstoillaan. Ja silti täällä vaan roikun...

      Poista

Ilahdun viestistäsi!