keskiviikko 20. huhtikuuta 2016

20.4.


Olen usein ajatellut tätä kuvaa, jonka olen joskus pari vuotta sitten julkaissut täällä.
Juttu liittyi silloin ehkä nuhajuttujen kertomiseen tai  muuhun arkiseen, mutta tämä kuva jäi mieleeni jostakin syystä.

Miksi?

Olen miettinyt, että näin kuvilla kerrotaan itsestä ja omasta maailmankäsityksestä. Blogeissa tehdään niin; rajataan arki kauniiksi kuviin ja valitaan kameraan sellaiset kohteet, jotka antavat minusta miellyttävän kuvan. Kuvaan voidaan rajata ohimennen jokin tietty tuote, aivan arkisesti, sattumalta, tuosta noin vaan, mutta samalla katsojalle kerrotaan (rivien välissä), että tämä nimenomainen tuote on Jokin Tietty ja se maksaa myös tietyn verran.

Tästä kuvasta minulla jäi mieleen kolme erityistä asiaa: Kiddo-lehti, kahvikuppi ja kirjahylly.

Kiddo on nakattu huolimattomasti tuohon hyllyn päälle, mutta se kertoo minusta jotakin: lehti oli tuolloin tuore, tuossa näyttää olevan numero 2, seuraan siis aikaani, olen perillä lapsiin liittyvistä aiheista, minulla on lehti, jota ei mistä tahansa kaupasta saa ostettua (ainakaan täällä meidän nurkilla). Miltä kuva näyttäisi, jos tuon lehden paikalla olisi vaikka Seiska?

Kahvikuppi on tuttuakin tutumpi Iittalan Teema ja kuppi on keltainen. Se on klassista, ajatonta muotoilua, se on minulla arkikäytössä. Kuppini ei ole esimerkiksi Tiimarista ostettu epämääräinen pariton muki. Kahvikupin valinta kertoo minusta jotakin: arvostan selkeää tyyliä (tästä voisin kirjoittaa pitkät tarinat; ei ole yhdentekevää millaisesta mukista juomansa nauttii!)

Kuvassa on kirjahylly. Haluan siis välittää itsestäni mielikuvaa, että kannatan vanhaa sivistystä - sellaista, johon kuuluu kirjahylly ja se, että sitä kirjahyllyn sisältöä luetaan. Hylly voisi olla täynnä muutakin tavaraa ja se näyttäisi silloin erilaiselta. Mutta olen halunnut kuvata nimenomaan kirjahyllyn.


Mitä kuvat kertovat sinulle?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahdun viestistäsi!