torstai 17. syyskuuta 2015

17.9.


Kuvassa on tyhjä keittiö. Pidän niin tuollaisista näkymistä! Selkeää, järjestelmällistä, huonekalujen rytmiä. En meinaa kestää, jos pöytä jää ruokailun jälkeen pyyhkimättä ja siinä on ruoantähteitä ja tahroja!
Kun petaan sänkyjä, saatan jäädä tuijottamaan tyynyjä päiväpeitteen päällä. Miten ne on siihen aseteltu, rytmikkäästi, miten värit sointuvat toisiinsa, miltä näyttää keltainen ruskean tai vedensinisen vierellä.

Toisaalta haluaisin olla boheemi ihminen, jonka kotona olisi värikkäitä (violetteja, oliivinvihreitä, sinapinkeltaisia) tavarakasoja, pyykit roikkuisivat pyykkinarulla läpi sateen ja paisteen, sisällä pöydillä olisi puoliksi palaneita kynttilöitä, hyllyjen kulmilla nahkakantisia lukemattomia kirjoja muinaista kirjoitusta kansien välissä, sohvalla iso kasa torkkupeittoja ja tyynyjä ja kaapissa aina jotakin hyvää kakkua. (Tällaisen ihmisen lapsella olisi kodikkaita takkuja hiuksissaan, räkää nenän alla ja kumpparit väärissä jaloissa.)

Mutta olen järjestelmällinen, niukka, tasapainoa rakastava ihminen. Salaa vain haaveilen boheemiudesta.

11 kommenttia:

  1. Mä olin ennen sä ja nyt mä olen se boheemi räkä-äiti :D Tai ei meillä räkää toivottavasti kellään missään roiku, mutta ketsuppia tai muuta edellisellä ruualla tarjottua hyvinkin ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo räkä oli semmosta "nättiä" räkää, niin kuin tuossa mun lapsuusmuistojutussa pari postausta sitten :) Ihailen lapsia, joilla on takkuiset hiukset - se kertoo elämän huolettomuudesta. Meilläkin oli tytöllä semmoset hiukset siihen asti, kunnes tuli ne kamalat täit. Nyt tehdään letit heti aamutuimaan aina!
      Joissakin asioissa olen boheemi (esim. syömisten suhteen en kovin niuhota), mutta aika monissa en. Mukava kun voi haaveilla, että olisi värikäs ja rönsyilevä henkilö! :)

      Poista
  2. Ihana Maria! Osuit naulan kantaan.
    Miten olikin kuin suoraan minun ajatuksia :) Oiskohan sillon paremmat hermotkin?

    Tytti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti olisi paremmat hermot! Kulkisin vaan niiden tavarakasojen keskellä ja olisin rento ja huoleton. (Nyt olen tarkka ja huolellinen ja huolehtiva... ei jaksaisi aina olla.) Mutta oma pää pysyy paremmin kasassa, kun ympäristö on siisti. Tai sitten pään sisällä on niin paljon tavaraa, että ympärille ei enää mahdu, kun tulisi yliannostus kaikkia ärsykkeitä.

      Voi tämän ilmaista kauniistikin: tykkään harmoniasta, värien sointuvuudesta, selkeydestä ja järjestelmällisyydestä - kaikilla tavaroilla on paikkansa.

      Poista
  3. mä oon varmaan siltä väliltä :D välillä tykkään pienestä kaaoksesta ja toisinaan taas pitää olla tiptop, tai ainaki sinne päin :) saan aina ihme virta-piikkejä tai siivous-puuskia ja pistän tuulemaan...Vähän semmonen "oman tiensä kulkija",josta kukaan ei ota koskaan mitään selvää ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jokainen sillä tyylillä, joka itselle sopii :)
      Kyllä mäkin loppuviikosta siedän jo sotkua, kun siivouspäivästä on niin kauan, että mikään paikka ei ole tiptop. Siivouksen jälkeen muutaman päivän olen tarkempi, että järjestys pysyisi. Meillä on pieni talo, joten jokaisen kengän, takin, lelun ja lehden pitää olla paikallaan, ettei kaaos ala levitä.

      Poista
  4. Täällä kans yks tarkkapirkko ilmoittautuu :D
    Mua ärsyttää kaikki sotku ja epäjärjestys ja mun mieli lepää kun on siistiä ja puhdasta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Just näin! Ihanaa, kun tavarat on paikallaan ja näkymät jotenkin avaria ilman tavarakasoja. Meillä tosin tämä tilojen pienuuskin pakottaa järjestelmällisyyteen. Kodinhoitohuone esim. on suunniteltu luultavasti kahden aikuisen tarpeisiin. Nyt sitä käyttää 2 aikuista, 4 lasta ja koira.

      Poista
    2. Just näin! Ihanaa, kun tavarat on paikallaan ja näkymät jotenkin avaria ilman tavarakasoja. Meillä tosin tämä tilojen pienuuskin pakottaa järjestelmällisyyteen. Kodinhoitohuone esim. on suunniteltu luultavasti kahden aikuisen tarpeisiin. Nyt sitä käyttää 2 aikuista, 4 lasta ja koira.

      Poista
  5. Lapset teki minusta boheemin. Jos huolehtisin jatkuvasti siisteydestä, en koskaan ehtisi tehdä mitään muuta. Ja kun maailmassa on niin paljon kaikenlaista mukavampaa tekemistä kuin siivoaminen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tarkoita, että olisin koko ajan siivoamassa :) Kerran viikossa, hampaat irvessä tapahtuu se pakollinen huushollin läpikäyminen.
      Mutta tarkoitan jokapäiväistä järjestystä: tavarat paikoilleen jne. Minulla on tyyli, että aina kulkiessani vien jotakin, tuon jotakin. "Vie mennessäs, tuo tullessas", aika hyvin silläkin tavalla asiat pysyy kuosissaan.

      Maailmassa on paljon tärkeitä asioita. Minulle yksi niistä on harmonia ja sopusointu ja se tulee nimenomaan siitä, että kaikki on paikallaan :)

      Poista

Ilahdun viestistäsi!