keskiviikko 22. lokakuuta 2014

22.10.

Ihmisiä on kahta lajia: kaaosta sietäviä ja kontrollinhakuisia.
Minä olen jälkimmäinen.

Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kun petaan sängyn, helman pitää olla tietty senttimetrimäärä irti lattiasta, jotta se näyttää olohuoneesta katsottuna nätiltä ja siistiltä. Siinä ei ole minulle mitään ongelmaa; asettelen saumat tietyllä tavalla ja se on kerralla hyvä ja kaunis katsoa. (Mies ei tätä tiedä ja pedata hujauttaa omaan tyyliinsä.)

Joku kutsuu tätä nipottamiseksi, niuhottamiseksi tai ylitarkaksi, mutta minä ajattelen, että se on luonteenpiirre, jolle en mahda mitään. Se, jonka ympäristö on kaaosta, elää siinä hyvillä mielin, koska se on hänelle luontaista.

Jos lapsilla on kavereita, minä odotan, että pääsen keräämään lelut. Ihanaa meditaatiota!
Legokoriin
Lipastoon
Ponikoriin
Petsoppeihin
Nalle Puh -koriin
Astioihin
Legokoriin
Ponikoriin
......
Arkinen pienistä järjestyksen asioista koostuva kauneus on parasta.

13 kommenttia:

  1. Ihanaa että meitä on siis muitakin :D

    VastaaPoista
  2. Ai on muitakin samansorttisia.Ettei nipoa laisinkaan.-pöperö-Maija-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, St. Brigitten, Maria ja Pöperö-Maija!
      Lämmittävää, etten yksi täällä hössötä jostakin peiton kulmasta tai tyynyjen asennoista. Niillä on MERKITYSTÄ ihmisen tyytyväisyydelle ;)

      Poista
  3. Minä siedän kaaosta, mutten likaisuutta. :) Ja tykkään siivoamisesta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä en siedä kaaosta, mutta pölyä olen oppinut sietämään. Tykkään siivota, jos saan tehdä sen rauhassa. En ole semmoinen äiti, joka valjastaa lapsensa kaveriksi, mieluummin teen yksin rauhassa :)

      Poista
  4. Mää oon myös kontrollinhaluinen. :) Siivotessa ja järkätessä ajatuksetki selkenee pään sisällä!
    Tuohon Joonas lyhdynkantaja juttuun: ♥ liikuttava tarina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, pää selkenee samaa vauhtia kuin paikat siistiytyvät! Se on ihan totta!


      Pikku Joonas on ihana kirja <3

      Poista
  5. Oi, täällä sulla yksi järjestystä rakastava toveri :) teksti olisi voinut olla niin mun kirjoittama!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Amalia ja Salla!
      Järjestys on ihanaa! Elämä sujuu paremmin, kun on joku roti ympärillä!

      Poista
  6. Minä taas tykkäisin jämptistä, mutta arvostan muita asioita elämässä enemmän ja koska aikani on rajallinen , niin olen oppinut sietämään kaaosta ja keskeneräisyyttä. Tai se on ainakin menettänyt merkityksensä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin arvostan monenlaisia asioita. Kaaosta meille ei oikeasti kamalan helpolla edes tule. Meillä on pieni talo ja sen takia melko vähän tavaraa. Pikku kämppä pysyy väkisellä helpommin järjestyksessä, kun tavarat eivät voi levitä kovin laajalle.
      Mulla on tapana huoneissa liikkuessa viedä aina jotakin ohi mennessä omalle paikalleen, oikeastaan järkkäilen koko ajan :) Se on luonteva tapa, johon en oikeastaan edes kiinnitä huomiota.

      Poista

Ilahdun viestistäsi!